고 차 분 Goh, Cha Boon
고차분 (1985~ )
국립목포대학교 미술학과 졸업
개인전
2023 <집에서 집으로> 더현대 프린트베이커리, 서울
<내 마음의 심연> 더현대 프린트베이커리, 서울
2022 <마음이 지어가듯> 예술공간 집, 광주
2021 <Salon Art Shopping Au Carrousel Du Louvre> Louvre museum, Paris
2019 <어서오세요> 소아르 미술관, 화순
2017 <쉼> 유·스퀘어 금호갤러리, 광주
2016 <계림 창작마당 청년작가展>, 은암미술관, 광주
2인전 / 협업전시
2024 <진영 & 고차분> 갤러리일호, 서울
2023 <숨결의 공간, 이기숙 & 고차분> 하랑갤러리, 서울
2023 <HypeN with Land Rover Korea>, 레인지로버 하우스
단체전
2024 <ART TO GO>, 현대백화점 판교점, 서울
<AI 시대, 예술은 무엇으로 사는가?>, 조선대 미술관, 광주
<아트부산>, BEXCO, 부산
<DIAF> EXCO, 대구
<BAMA> BEXCO, 부산
<화랑미술제> COEX, 서울
<Spring into Color> 갤러리 아이엠, 서울
<HUMAN BEING> 갤러리 다선, 과천
<HYPE> 서울옥션, 서울
2023 <서울아트쇼 2023> COEX, 서울
<우리는 누구나 어린이였다> 하랑갤러리, 서울
<대구국제아트페어> EXCO, 대구
<아트광주> 김대중컨벤션센터, 광주
<제29회 현대미술한일전> 갤러리H, 서울
<화랑미술제> COEX, 서울
2022 <담양 아트위크 2022 - 유유자적> 다미담예술구, 담양
<취리히 국제아트페어> 취리히 컨벤션 센터, 취리히
<위드 코로나19 - 삶> 도림갤러리, 목포
<제28회 현대미술한일전> 구보타갤러리, 도쿄
<어반브레이크> COEX, 서울
<조형아트서울> COEX, 서울
<디어마이광주> 신세계백화점, 광주
수상
2007 POSCO 불빛 미술대전 특선
전라남도 미술대전 입선
남농미술대전 입선
대한민국 환경미술대전 특선
2006 남농미술대전 특선
Residence
2019 소아르미술관 레지던스 「팔방미인」, 소아르미술관, 화순
2016 은암미술관 레지던스 「계림 창작마당」, 은암미술관, 광주
Goh, Cha Boon (1985~ )
BFA Mokpo National University
Solo Exhibitions
2023 “From Home To Home”, The Hyundai Print Bakery, Seoul
2023 “The Abyss of My Mind”, The Hyundai Print Bakery, Seoul
2022 “To Build Up One’s Mind” Art Space, Gwangju
2021 “Salon Art Shopping Au Carrousel Du Louvre”, Louvre Museum, Paris
2019 “Welcome”, Exhibition, Soar Art Museum, Hwasun
2017 “Young Artist Exhibition”, U-square Geumho Gallery, Gwangju
2016 “Gyelim Creative Garden”, Young Artist Exhibition, Eun-Am Art Museum, Gwangju
Two Person Exhibition / Collaborative exhibition
2024 “Jin Young And Cha Boon Goh”, Gallery Ilho, Seoul
2023 “Space of Breath By Ki suk Lee And Cha Boon Goh”, harang Gallery, Seoul
2023 “HypeN With Land Rover Korea”, Range Rover House
Group Exhibitions
2024 “ART TO GO“, Hyundai Department Store (PanGyo Store), Seoul
“AI Era, What Does Art Live By?“, Chosun University Museum of Art, Gwangju
“Art Busan“, BEXCO, Busan
“DIAF“, EXCO, Daegu
“BAMA“, BEXCO, Busan
“Galleries Art Fair“, COEX, Seoul
“Spring into Color“, Gallery I am, Seoul
“HUMAN BEING“, Gallery Dasun, Gwacheon
“HYPE“, Seoul Auction, Seoul, Seoul
2023 “Seoul Art Show”, COEX, Seoul
“We Were All Children”, Harang Gallery, Seoul
“DIAF“, EXCO, Daegu
<Art Gwangju 22> Kimdaejung Convention Center, Gwangju
<The 29th Contemporary Art Korea & Japan”> Gallery H, Seoul
“Galleries Art Fair”, COEX, Seoul
2022 “Damyang Art Week”, Damidam Art District, Damyang
“24th Art International Zurich”, Zurich Convention Center, Zurich
“With Corona19 – Life” Dorim Gallery, Mokpo
“The 28th Contemporary Art Korea & Japan”, Kubota Gallery, Tokyo
“URBANBREAK” COEX, Seoul
“Plastic Art Seoul”, COEX, Seoul
“Dear My Gwangju”, Shinsegae Department Store, Gwangju etc
Awards
2007 POSCO Light Grand Art Exhibition (Special Selection)
Grand Art Exhibition of Jeollanam-do (Winning Selection)
NamNong Grand Art Exhibition (Winning Selection)
Environment Grand Art Exhibition of Korea (Special Selection)
2006 NamNong Grand Art Exhibition (Special Selection)
Residence
2019 Soar Residence 「Pal-Bang-Mi-In」 Soar Art Museum, Hwasun
2016 Eun-Am Residence 「Gyelim Creative Garden」,Eun-Am Art Museum, Gwangju
‘입체적 집’
물리적 속성과 추상적 개념이 공존하고, 불안과 공포, 안정과 즐거움이 공존하는 그 곳, 바로 어린 시절 내가 살던 ‘집’이다. 보통은 집을 안식처로서의 공간으로 비유하기도 하지만 그곳이 조금이라도 불안과 공포가 존재한다면 참된 안식처는 아닐 것이다. 그래도 여전히 현실의 ‘집’이 참된 것이라 누군가 말한다면, 그는 전인격적인 안식을 경험하지 못한 것일 수도 있다. 그리고 잠시 잠깐 손에 쥔 행복처럼 안식이라 여겨졌던 삶의 단면은 손가락 사이로 빠져나가는 모래알 같을 것이다.
그곳은 늘 안정과 불안이 뒤섞인 데다, 변덕이 들끓는 불완전한 장소였다. 그때의 환경이 장성한 성인이 된 지금까지도 현재의 삶에 많은 영향을 주고 있다는 것을 깨닫는다. 과거의 기억들과 갖가지 번뇌로 괴로울 때마다, 그 반추의 산물들은 나의 내면에 날카로운 가시가 되어 있었다.
캔버스 위에 두텁게 물감을 얹혀서 모양을 만든 입체적인 집들은 의도치 않게 그 모양이 매우 날카롭게 굳어져 있다. 그 날카로운 덩어리들을 가위로 잘라내고 조각도로 깎아낼 때, 손은 물론이고 캔버스 천까지 찢어내기도 한다. 이런 방식으로 작업을 진행하다보니, 날카롭게 굳어있는 집들이 나의 내면과 닮아 있다는 것을 느끼게 되었다.
끊어내지 못했던 과거의 고통....캔버스 앞에서 불안한 내면과 독대하며, 덩어리를 도려내는 작업은 어린 시절의 집을 캔버스 위에 투영시킨다. 그리고 의도적으로 반추하며, 구석에 박혀있는 무의식까지도 모두 날카로운 집이라 생각하며 해체시킨다. 그리고 물질적인 집이 아닌, 정신과 내면에 참된 집이 완성될 때까지 이런 방식으로 나의 내면의 집을 지어 나갈 것이다.
고차분 작가노트
Artist’s Statement - Chaboon Goh
The Vessel of the Soul: The Tent House
When our life began, we come out to the world wearing a house called flesh. The house is not of my choice—it is simply my primal base, inherited from my parents. This base governs my life and my very existence until I reach full adulthood. I call this vessel, which holds my spirit and soul—in other words, my shell (body)—a tent house. This realization comes from the Second Epistle to the Corinthians, Chapter 5: “For we know that if the earthly tent we live in is destroyed, we have a building from God, an eternal house in heaven, not built by human hands.”
How the Outer House Reflects One’s Inner Side
It is more appropriate to say that my work involves building a house rather than drawing one on a canvas. There are several steps involved in laying the foundation of a house on a blank canvas, with the intermediate stage being particularly unique and interesting. For example, the rough shapes of a house are quite sharp and oddly solid. Then, I cut these strange lumps out with a pair of scissors and chop them up with a knife. These chunks are so sharp that they easily cut my hands if I don’t wear gloves; sometimes, the blade cuts right through the canvas fabric, seemingly at will. When this happens I recall the pain from the inner thorns of my childhood that were left untrimmed. When I sit in front of my canvas alone with these thorns, I silently carve the house with a sculptural knife. I try to cut and slice away the painful day connected to my difficult personality. As the byproducts of this detachment from the canvas accumulate, my work takes on the shape of a round house.
A House to Rest
Where is the house that allows me to truly rest? I dream of a house that goes beyond my existence and is a genuine place all people can rest in—a place where there is neither harm nor injury. I search for a perfect house that will embrace me, similar to a bluebird symbolized as happiness in The Blue Bird by Maurice Maeterlinck. After moving from house to house, I finally decide to stay in my current house to search for this bluebird of happiness. Sometimes, my expectation of being fully embraced as who I am comes back to me as a kind of hunger and loneliness that breaks and tears down the house inside my heart—this is why I long for a house that allows me to truly rest. The houses in my paintings are symbolic beings who represent my heart; whether alone or in a group, they swim freely on the canvas. The flock of houses fills the canvas as they make their way across roads, over mountains, and through oceans. On the day the tent of the flesh falls, the path to rest becomes difficult, so I will pace myself as I walk on this journey of life. Most will seek non-materialistic resting place only when their bodies have worn out, but since we cannot know exactly when this will happen, I will build today’s house rightly until I finally arrive at my resting place, free from the burden of having incomplete knowledge.